CTIF - Ajankohtaista

Käyttövoimatarroilla turvallisuutta liikenteen vaaratilanteisiin

CTIF:n Extrication & New Technologies -komission standardisointiprojekti, ISO 17840, on saatu käytännön toteuttamista vaille valmiiksi. ISO 17840-standardi on maailmanlaajuinen suositus, jossa ajoneuvoihin merkitään sen käyttövoima tarralla. 

Projektin tarkoituksena on tarroittaa kaikki joukkoliikenteen, raskaan kaluston ja pelastustoimen ajoneuvot standardin mukaisilla tarroilla.

Tämä on tärkeää turvallisuuden edistämisen näkökulmasta.

- Käyttövoiman muuttuessa pelastustoiminnan ja sammutuksen tekniikka ja taktiikka muuttuvat olennaisesti, toteaa Mikko Saastamoinen, Suomen edustaja CTIF:n asiantuntijakomissiossa, joka on ollut päävastuussa standardin laatimisesta.

Tarrojen perusteella pelastushenkilöstö pystyy nopeammin identifioimaan, minkä käyttövoiman kanssa he ovat tekemisissä. Tällöin pelastajat pystyvät parantamaan pelastustoiminnan tehokkuutta ja ennen kaikkea turvallisuutta.

Tällä on suoraa vaikutusta myös matkustajien, sivullisten ja ajoneuvoja kuljettavien turvallisuuteen.

Suomessa ensimmäiset tarrat sai Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen uusin ajoneuvo EK102.

Tarrat näkyvästi esille

Standardi määrittelee tarrojen ulkoasun (mm. koko, laatu ja värit). Suomessa on käytössä yksi tarratyyppi per ajoneuvo, ja tarroja suositellaan laitettavaksi ajoneuvon joka sivulle (keula, perä, kyljet), kattoa unohtamatta.

Tarran väri kertoo käyttövoiman; esimerkiksi dieseltarra on harmaa ja hybridi- tai täyssähköllä kulkevan ajoneuvon tarra oranssi.

Oransseja tarroja on kahdenlaisia: hybridin ja täyssähkön erottaa sillä, että hybridissä on salaman päällä polttoainepumppu. Vihreissä, kaasua kuvaavissa tarroissa, on puolestaan kaasujen lyhenteet kirjaimin.

- Tarrat tulee sijoittaa siten, etteivät ne jää minkään esteen taakse. On tärkeää perehtyä ohjeistukseen ennen tarrojen asentamista, huomauttaa Saastamoinen. ​

Katolle tarran laittaminen on tärkeää, koska tietyissä onnettomuustilanteissa erityisvaarallista ajoneuvoa saatetaan lähestyä dronella tilanteen selventämiseksi. Tällöin katolla on hyvä olla tieto myös käyttövoimasta, jolloin se on mahdollista havaita myös etäämpää.

Globaali standardi käyttöön myös Suomessa

Tarroihin liittyvä ohjeistus on käännetty 18 eri kielelle ja CTIF on tehnyt jo sopimuksia Euroopassa joukkoliikenneorganisaatioiden kanssa tarrojen käyttöönottamisesta (mm. Belgian joukkoliikenteen ja International Association of Public Transport UITP:n kanssa).

Suomessa tarroitus on lähtenyt jo käyntiin. Ensimmäinen tarroitettu ajoneuvo on Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen ajoneuvo EK102, joka otettiin ajoon tarroitettuna huhtikuussa 2020.

Ensimmäisenä liikennöitsijänä Suomessa Pohjolan Liikenne tarroitti omat hybridiautonsa.

Projektin yhteydessä on laadittu myös pelastuskortti (rescue sheet), ja tulossa on myös applikaatio yhteistyössä EuroNCAP:n kanssa. Nämä julkistetaan 17.6.2020.

Lisätietoja:

Suomen CTIF-edustaja Mikko Saastamoinen, mikko.saastamoinen@ekpelastuslaitos.fi.

Suomeksi: http://www.ctif.fi/iso17840

Englanniksi: https://www.ctif.org/commissions-and-groups/iso-17840-first-worldwide-firefighters-standard

Tarrojen ohjeistus ja tilaaminen

Suomessa tarroja valmistaa mm. Novela, 4M ja Suomen Palopäällystöliitto. Yhteystiedot löydät osoitteesta http://www.ctif.fi/iso17840.


Ohjeistus joukkoliikenteelle

Ohjeistus raskaalle liikenteelle

Ohjeistus pelastustoimen ajoneuvoille

  • Julkaistu 08.06.2020

Ajankohtaista